Dags att hjälpa någon du känner?

Tack för hjälpen.

Toppen att du vill hjälpa någon i din närhet!

Fler och fler är nyfikna på hur de digitala tjänsterna fungerar och om det är något för dem. Men att komma igång kan ibland upplevas lite motigt. Det kan finnas många frågor och funderingar kring hur man gör.

Det är här du som anhörig eller vän kan vara ett viktigt stöd. Du kan vara den som hjälper till att komma igång för den som ännu inte tagit steget in i de digitala möjligheterna. Din hjälp kan leda till att en vän eller anhörig upptäcker det positiva och enkla med digitala tjänster.

Tänkvärt.

När du hjälper någon är det mycket viktigt att du inte tar del av personliga uppgifter och koder. Respektera alltid den personliga integriteten. Titta bort när personliga koder knappas in. Eller be den person du hjälper att dölja koden.

 

Om du vill lära dig mer om hur du kan hjälpa till, så finns många kurser som anordnas av olika lokala föreningar, studieförbund, och organisationer runtom i Sverige. Studiefrämjandet, PRO, SPF är några exempel.

Visa, berätta och peppa.

Visa konkret och berätta hur du använder tjänsterna och på vilket sätt de uppfyller dina behov.

Var beredd på att svara på frågor som:

Hur fungerar ett BankID och varför behöver jag det?

Vilka vardagliga situationer underlättas med BankID och Swish?

Är det verkligen säkert?

Måste man ha en smart mobil för att kunna använda tjänsterna?

hej@oanade-mojligheter.se

Denna webbsida är ett samarbetsprojekt skapat av Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund.